Melding om tiltak

Byggetiltak (mindre) på bebygd eiendom
Melding om tiltak
Generelt

Alternativt navn
Melding om tiltak

Beskrivelse

Hvis du ønsker å sette i gang et mindre byggetiltak på eiendommen din, må du søke om tillatelse fra kommunen. Et mindre byggetiltak er:

  • oppføring av ett enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 m2. Tilbygget kan ha kjeller, men kan ikke inneholde en egen boenhet. Påbygg (ny etasje) eller underbygging (kjeller) av eksisterende bebyggelse omfattes ikke. 
  • oppføring av én enkelt frittliggende bygning som du ikke skal bo i. Samlet bruksareal eller bebygd areal kan ikke være over 70 m2. Bygningen kan ha inntil én etasje og i tillegg ha kjeller 
  • bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor en bruksenhet, for eksempel å gjøre om en kjellerbod til kjellerstue 
  • oppsetting eller montering av skilt, reklameinnretninger o.l. inntil 6,5 m2 montert på vegg eller med høyde inntil 3,5 meter og bredde inntil 1,5 meter montert frittstående på terreng. Skiltet må ikke utgjøre noen fare for personsikkerheten. Det kan ikke monteres flere på samme sted/fasade 
  • oppsetting av antennesystem med høyde inntil 5 meter. Antennen må ikke utgjøre noen fare for personsikkerheten. Det kan ikke monteres flere på samme sted/fasade

Det er noen søknadspliktige byggetiltak du kan stå som ansvarlig for selv. Det vil si at det ikke er pålagt med ansvarlige foretak. Selv om det ikke er nødvendig med ansvarlige foretak, gjelder de tekniske kravene fullt ut.

Kommunen kan også unnta andre mindre tiltak fra kravet om ansvar dersom det etter en vurdering ikke er behov for å kreve at et byggetiltak gjennomføres av ansvarlige foretak.



Kriterier/vilkår
  • Nabovarsling må være foretatt
  • Tiltaket må oppfylle alle kravene til tiltaket i plan- og bygningsloven, slik som avstand til nabo, visuell utforming og tekniske krav
  • Tiltaket må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan 

Pris for tjenesten

Du betaler et gebyr for saksbehandlingen.


Brosjyrer, dokumenter,
kart og lignende
Beregningsregler for BYA og BRA - kapittel 2
Direktoratet for byggkvalitet
Beslektede tjenester
NavnTj.id.Ver.Ver.
Nabovarsel100494761Bokmål
Regelverk
Gjeldende lov og regelverk

Se spesielt plan- og bygningsloven § 20-2, kap 21 (Krav til innhold og behandling av søknaden), kap 29 (Krav til tiltaket) og byggesaksforskriften kap. 3.

Lover
Forvaltningsloven
Plan- og bygningsloven
Forskrifter
Forskrift om byggesak
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du sender en skriftlig søknad til kommunen. Det må fremgå om du søker om dispensasjon fra noen av vilkårene (se over).


Søknadskjema

Skjema for byggesaker


Vedlegg
  • Situasjonskart
  • Fagmessig utførte plan-, snitt- og fasadetegninger
  • Redegjørelse/kvittering for nabovarsling og eventuelle nabomerknader

Kommunen kan kreve ytterligere dokumentasjon hvis det er nødvendig.



Søknaden sendes til

Vadsø kommune
Postboks 614
9811 Vadsø

postmottak@vadso.kommune.no


Saksbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med regler og planer (se feltet Kriterier/vilkår), skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.



Saksbehandlingstid

En fullstendig søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene, skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.

Hvis det i tillegg ikke har kommet merknader fra naboer/gjenboere og det ikke er nødvendig med uttalelser fra annen myndighet, skal kommunen avgjøre saken innen 3 uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut, regnes tillatelse for gitt under forutsetning av at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer. Har det derimot kommet protester fra naboer/gjenboere og kommunen ikke har gjort vedtak innen treukersfristen, kan du ikke regne tillatelse for gitt.
 



Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.
 


Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner
NavnE-postTelefon
Jan Erik Johansenjan.erik.johansen@vadso.kommune.no78 94 25 40

Ansvarlig avdeling
NavnPlan og forvaltning
Telefon78 94 23 00
E-postbjorn.pedersen@vadso.kommune.no
PostadressePostboks 614 9811 VADSØ
BesøksadresseRådhusgata 5 9800 VADSØ
Åpningstid0800-1530

Kontakt-enhet
NavnService og informasjon
Telefon78 94 23 00
E-postservicekontoret@vadso.kommune.no
PostadressePostboks 614 9811 VADSØ
BesøksadresseRådhusgata 5 9800 VADSØ
Andre opplysninger

Dato oppdatert
31.01.2012 10:28

Emneord
Bolig og eiendom > Bygging > Byggesak
 
 
Kontakt oss
 
 
Politiske møter
 
Vadsø kommune - 78 94 23 00 - postmottak@vadso.kommune.no - Postboks 614 - 9811 Vadsø
Ansvarlig redaktør: Jens Betsi - Nettredaktør: Arne Lindbach - Nettløsning Avento CMS - Design Havnevik