Fagområde
|
1-3 år
|
3-4 år
|
4-5 år
|
5-6 år
|
Kommunik-asjon, språk og tekst
|
Bevegelsessanger, rim, regler, pekebøker, billedbøker, enkle puslespill
|
Eventyr, samtaler, sanger, rim og regler, lesing i grupper
Brettspill
|
Skrivedans, tekster, eventyr, lese- og skriveforberedelser
Fortsettelses bøker
Spill
|
Kropp, bevegelse, mat og helse
|
Gi rom for fysiske aktiviteter ute og inne.
Sunt og variert kosthold
|
Fysiske aktiviteter, turer og bruk av nærmiljøet. Finmotoriske aktiviteter
Sunt og variert kosthold
|
Fysisk aktiviteter og lengre turer i hele Vadsø. Ski og sykling.
Sunt og variert kosthold
|
Kunst, kultur og kreativitet
|
Bli kjent med ulike materialer gjennom sansene.
Bruke kreativiteten og la barna gjøre mest mulig selv. Kulturformidling gjennom eventyr, sang og musikk.
|
Utvidet bruk av ulikt
formingsmateriell. Bli kjent med egen kulturbakgrunn.
Prosess viktigere enn produkt.
Kulturelle besøk i nærmiljøet og byen.
Sang og musikk.
|
Kulturopplevelse i og utenfor barnehagen.
Prøve ut ulike materialer/teknikker.
Utrykke seg estetisk.
|
Natur, miljø og teknologi
|
Bruke sansene sine i møte med de ulike årstidene i barnehagen og nærmiljøet.
Ta vare på barnas nysgjerrighet og undring.
Få kjennskap til digitale verktøy som kilde til bl.a. bilder og musikk.
|
Turer i nærmiljøet, hvor vi sanser og opplever naturens liv og forandring. Få være med å bruke digitalt utstyr som verktøy til læring.
Eksperimentere for å teste ut ulike teorier.
|
Heldagsturer. Oppleve primærnæring i Vadsø kommune.Lære å bruke IKT som verktøy for et rikt og allsidig læringsmiljø.
Eksperimentere for å teste ut ulike teorier.
|
Etikk, religion og filosofi
|
Lære å dele, vise omsorg og utvikle empati.
Tilgjengelige voksne som støtter det enkelte barn i hverdagssituasjoner og i samspill med andre barn.
|
Danne vennskapsrelasjoner og oppleve å være en del av et fellesskap.
Møte ulike tradisjoner og markeringer gjennom året.
Samtaler, undring og refleksjon.
|
Vennskap og lek skal være grunnleggende.
Lære å ha respekt for andre, løse konflikter og følge regler.
Lære om andre kulturer og oppleve at egen bakgrunn blir respektert og anerkjent.
Filosofiske samtaler.
|
Nærmiljø og samfunn
|
Bruke og utforske nærmiljøet hele året.
Ta del i barnehagens aktiviteter ut fra alder og modenhet.
|
Aktiv bruk av nærmiljøet, samt bibliotek, museum, osv.
Delta i ulike arrangement i Vadsø.
Trafikkopplæring.
|
Forberede skolestart.
Samtaler om normer og regler i barnehagen og ellers i samfunnet.
Utvide nærmiljø til å gjelde utenfor Vadsø by.
Trafikkopplæring.
|
Antall rom og form
|
Telling
Sortering
Bruke kroppen sin for å utvikle romforståelse.
Erfare førmatematiske begreper.
|
Tall og telling.
Sortere, klassifisere og parkoble.
Spill
Bruke hverdagsmatematikk.
|
Spill
Utforske former og mønster.
Måleenheter og måleredskap.
Matematiske oppgaver.
Bruke tall i skriftlig form.
Matematikk skal være en del av hverdagen inne og ute.
|